Hogyan lettem kakukktojás?

Jesus, come and save me!

2017. július 09. 12:00 - aL..Ex

Gondolatok az emberi szabadságvágyról

 

 

Meg kell magyaráznom, hogy mit takar a blogbejegyzés címe! Aki járt már Nursing Home-ban, és ott bizonyos időt eltöltött, az elképzelhető, hogy találkozott már a „vénasszonyok siránkozó kórusával”. Jómagam egy ilyen szituációban figyeltem fel a „Jesus, come and save me!” („Jézus, jöjj és ments meg engem!”) fohászra, amelyet a kórus képes volt akár órákon keresztül ismételgetni, terrorizálva ezzel az egész hallgatóságot. Közben a nappaliban helyet foglaló hallgatóság mély letargiába esve elszenderedett. Megjegyzem, hogy ez nem egyedi eset...

Ezt a hasonlatot azért hoztam fel, hogy rámutassak, igenis van olyan élethelyzet, amikor az ember már nem tud a mesék világán kívül másba menekülni. Semmi rendkívüli nincsen abban, amikor idős asszonyok életük alkonyán egyre inkább a mesebeli szőke hercegtől/királyfitól várják, hogy eljöjjön és megmentse őket a nélkülözéstől/nyomortól/magánytól stb. A példa egyébként arra is alkalmas, hogy érzékeltesse, bizony gyakrabban előfordul az ilyesmi, mint gondolnánk. Csak nem merjük bevallani…

 

Két fénykép

A Nursing Home a tárgya jelen blogbejegyzésnek is, lévén a téma kimeríthetetlen. Most azonban nagyon kicsit markolok, hogy könnyebb legyen követni. Kezdetnek mutatok egy nagyon hangulatos fényképet arról a helyről, ahol jelenleg élek, pontosabban az épülettömb belső udvaráról, amely dohányzónak lett kialakítva. Az épületben tilos a dohányzás, de a dohányzás is emberi jog, aki tehát dohányos, az hadd tehesse szabad akarata szerint.

belso_udvar_50.JPG

A képet nézve a figyelmes szemlélőnek csak egy dolog tűnik fel: a fehér öntöttvas padok valahogy nem illenek ebbe a környezetbe. Korábban nem is azok voltak itt, hanem műanyag székek. Hogy mi lett a műanyag székek sorsa, arról néhány sorral lejjebb fogok írni.

dscf7271.JPG

És most nézzük meg, mi van a dohányzóval szemben, a belső udvar másik oldalán! Nos, ott egy vasráccsal felszerelt kerítés van, rajta elektromágnessel működtetett zárral. A következtetés teljesen logikus, a kerítés feladata azok szabad mozgásának a korlátozása, akik a dohányzót használják. Ugyanaz a belső udvar ebből a nézőpontból szemlélve már nem mutat ugyanolyan szép képet: a kerítés zavarja a „kilátást”. Igen, zavarja a kilátást, holott átlátni rajta! A jelenléte eleve zavaró! Zavarja a harmóniát! Hiszen a Nursing Home egészét kerítés választja el a környezetétől, de ez a külső kerítés átjárható.

Ideológiai magyarázat is van a kerítésre: a rezidenseket meg kell védeni attól a veszélyforrástól, ami a kerítésen kívül leselkedik rájuk. Az senkit ne zavarjon, hogy az ápoltak gyakorlatilag be vannak zárva, mert őket senki nem kérdezte meg erről! Ők arról a jogukról, hogy a kapun keresztül elhagyják az udvart, már akkor lemondtak, amikor beköltöztek az intézménybe. Magyar nyelvre lefordítva ez azt jelenti, hogy a Nursing Home lakóinak egy része önként lemondott a saját szabadságáról.

Persze ez nem érint minden rezidenst egyformán. Vannak, akik elhagyhatják a Nursing Home területét. Bennük meg lehet bízni, hogy tudnak vigyázni magukra, és betartják a felállított szabályokat is. Ezek szerint kétféle rezidens létezik: akikben meg lehet bízni, és akikben nem! Az utóbbiak lényegesen többen vannak.

Van egy harmadik csoport is, amelynél nem szempont a megbízhatóság: a mozgásukban korlátozott személyekről van szó. Ők csak kísérővel tudnak közlekedni. Az ő mozgásukat nagyszerűen lehet korlátozni a rokkantkocsik számával és a kisegítő személyzet létszámával. Ebből a megfogalmazásból már érződik, hogy a Nursing Home célja nem feltétlenül a minél nagyobb szabadság biztosítása a rezidensek részére. Vagyis burkoltan akár egy zárt intézményről is lehet szó, amilyen például egy elmegyógyintézet.

Hoppá! Itt álljunk meg egy pillanatra! Nekem sem, és gondolom, hogy a többi rezidensnek sem mindegy, hogy egy öregotthonban, vagy egy elmegyógyintézetben kaptunk elhelyezést. Számomra az sem mindegy, hogy a park, amelyben jómagam élvezettel sétálgatok, az egy börtön része. Szeretném, ha értenétek, hogy mi a gondom ezzel! Szeretnék tisztán látni ebben a kérdésben és szeretném érteni mások álláspontját is!

 

Közlekedés tolókocsival

Hogy ezen a téren vannak problémák, azt könnyen észreveheti bárki. Nekem már megtiltották, hogy mozgássérült barátaimat tologassam, nehogy „megerőltessem” magam. Meg persze balesetveszélyes is a dolog, hogy a mozgássérültet a fotelból a tolókocsiba, vagy a tolókocsiból a fotelba átsegítsem, ezt magam is belátom.  Szóval megtiltani könnyű az ilyesmit, de megint csak azzal találkozunk, hogy megoldani kellene a problémát, aminek nem módja a tiltás. A mozgássérülteknek joguk van igénybe venni például a dohányzót, de joguk van visszamenniük a szobájukba is. És itt fölmerül a kérdés: hány cigarettát szívhat el egy dohányos mozgássérült egy délelőtt?

Nehogy valaki azt higgye, hogy itt egy huszadrangú kérdésről van szó! Ha valaki a Nursing Home személyzetének munkáját figyeli, észre fogja venni, bizony órákba telik reggel is, meg este is, mire minden ápolt eljut oda, ahova szeretne. S ha mi magunk nem segíthetünk egy fogyatékkal élő társunknak a helyváltoztatásban, akkor lehetséges, hogy órákat kell várnia, mire egy munkaerő felszabadul. A Nursing Home persze könnyen letudja a problémát azzal, hogy a rezidens majd vár. Holott feladata volna a problémát megoldani! Itt viszont a profitérdekeltség és a költséghatékonyság kérdésébe ütközünk.

 

A bezártságérzetből fakadó depresszió

Lássuk csak, hogy a fehér öntöttvas padok mire is hívják fel a figyelmet! Arra, hogy nem minden lakó lelkesedik a bezártságért! Bizony ilyenek is vannak. Itt van mindjárt Joe, aki a műanyag székeket rakta egymásra, hogy azok segítségével átmászhasson a kerítésen. Így akart „megszökni”, de idejében lefülelték. A reakció az volt, hogy a műanyag székeket eltávolították. Helyettük kerültek ide az öntöttvas padok. Azokat Joe egyedül már nem bírja megmozgatni. Ami viszont nem lett megoldva, az bizony nem más, mint a bezártságérzet, amely tegyük hozzá, hogy a rabokra szokott jellemző lenni.

Joe-nak is szüksége volna arra, hogy néha elhagyhassa a falakkal és rácsokkal körbezárt területet ahhoz, hogy ne börtönnek érezze ezt a helyet. Az a döntésre jogosult felelős személy, aki letudta a dolgot azzal, hogy a műanyag székeket öntöttvas padokkal cseréltette ki, csak súlyosbította a bentlakók bezártságérzetét, és semmibe vette Joe szabadságvágyát. Én viszont egyenesen a Nursing Home menedzsmentjének szegezném a kérdést: mit tettek a bentlakók bezártságérzetének csökkentése érdekében? Joe-nak (és a többi bezártságtól szenvedő rezidensnek) az elmúlt egy évben hányszor volt lehetősége elhagyni az épületet? Hányszor mehettek ki a friss levegőre? Talán mondanom sem kell, hogy még a raboknak is jár a testmozgás, meg az elmegyógyintézetben ápoltaknak is. Ezt láthattuk a Száll a kakukk fészkére című filmben is.

Persze nézhetjük a dolgot úgy is, hogy Joe bolond, akivel nem kell törődni, de én nem tudom így felfogni a dolgot. Jómagam is hasonló bezártságot éltem át az UHL (University Hospital Limerick) falai között, amely jó négy hónapig (szó szerint) a börtönöm volt. Az első három hónapban legalább egy tucatszor próbáltam megszökni a kórházból, persze sikertelenül, mert a rendészek mindannyiszor elkaptak, és visszavittek.

Én meg írtam a beadványokat és kérvényeket, ugyan mondják már meg, milyen jogon tartanak börtönben, amikor se körözés, se elfogató parancs nincs érvényben ellenem, nem követtem el semmit, és gyógykezelés alatt sem állok. A magas vérnyomásomra, meg a székletem szabályozására szedtem pirulákat. Még azt sem lehetett rám sütni – pedig ez volt a pszichiáterek minden vágya –, hogy őrült vagyok. Mindez tartott egészen addig, amíg a pszichiáterek az összes ellenem hozott intézkedést föl nem oldották. Innentől kezdve a kórházat bármikor elhagyhattam. Érdekes, hogy a szökési kísérleteim egyik napról a másikra maguktól megszűntek. Nem volt okom többé szökni, hiszen szabad akaratomból mehettem bármikor, bárhová. Ugye milyen egyszerű? Szerintem ezt nem nehéz megérteni – kivéve persze a pszichiátereket. Az ő esetükben szakmai ártalomról van szó…

 

A bezártságérzet és a Nursing Home

Remélem, hogy az én történetemből az UHL pszichiáterei is képesek voltak megérteni, hogy a fogoly szökési kísérleteit a bezártság váltja ki. Most azonban már nem kórházban vagyok, hanem egy Nursing Home az otthonom, és azt látom, hogy a Nursing Home ugyanúgy nincs tisztában a bezártság okozta káros pszichés hatásokkal, ahogyan az UHL sem volt. A Nursing Home személyzete sem védett a szakmai ártalmakkal szemben.

Itt azonban még egy kitérőt kell tenni! Fontos megérteni, hogy a bezártságérzet a legszegényebb anyagi helyzetű rezidenseket érinti a legsúlyosabban! Kik azok, akiket soha nem látogat senki? Kik azok, akik soha nem kapnak csomagokat? Kik azok, akik soha nem mehetnek eltávozásra? Kik azok, akiknek soha nincs cigarettájuk? És már meg is kapjuk a választ, hogy miért Joe az, aki a kukában fog csikkeket guberálni.

Joe nyilvánvalóan beteg. Képes a zsebeiben összegyűjteni egy egész szemeteskuka tartalmát. A zsebeit degeszre tömi, közben a súly lehúzza róla a nadrágot is. Joe-t mindez egyáltalán nem érdekli. A kuka számára egy kincsesbánya. Persze az ő értékítéletét mi nem vagyunk képesek megérteni. Ő még a csikkekből is hasznosítani próbálja a dohányt.

Látta már valaki Joe-t a kapu közelében őgyelegni? Arra vár, hogy valaki majd használni fogja a kaput, és akkor ő megpróbálhat kisurranni. Még arra is felkészült, hogy félre kell löknie azt a személyt, aki a kaput kinyitotta (én ilyet is láttam már). Joe így tervezte el a szökését. Hogy miért akar Joe megszökni? Teljesen mindegy… Mert a kapun kívül van a „szabad világ”, rengeteg kukával és csikkekkel!

Joe a Nursing Home számára csak egy „létszám”, akinek az ellátását az állam fizeti. De hogy jól érzi-e magát a rezidens, az a szolgáltató számára teljesen közömbös. Nincs, aki reklamáljon az ügyfél ellátásának színvonala miatt. A Nursing Home nővérei is ugyanúgy tesznek, ahogy bárki más tenne a helyükben: adnak pár szál cigarettát Joe-nak, hogy lekenyerezzék, de ezzel tulajdonképpen csak még jobban megalázzák.

 

 

Amitől féltem, lassacskán kezd beigazolódni. A „piacosított” Nursing Home-rendszer egyre kevésbé van a benne élő emberért, és egyre inkább szolgálja annak a vállalkozói szférának az érdekeit, amely erre a szolgáltatásra specializálódott. Mindez ellen még a legjobb szívű nővér sem tehet semmit.

Még nem sikerült áttekintenem a vonatkozó jogszabályokat, de úgy tűnik, hogy ezt nem kerülhetem el, ha tisztán szeretnék látni. Ezzel kell folytatnom tehát!

Vajon hogyan kívánja pótolni a társadalom a család szerető gondoskodását azok számára, akik egyedül maradtak? A megoldás, hogy ketrecbe zárjuk őket? Mert jelenleg ez történik. Ne legyenek gátlásaink bevallani! Miközben egyre nő azoknak a száma, akik eltartásra és gondviselésre szorulnak.

A kérdés pedig tovább érik bennem, hogy ma még tudok magamról gondoskodni, de előbb-utóbb nem leszek képes erre. Mi lesz akkor velem? Nem akarok mások jóindulatára (kegyeire) szorulni!

 

 

 

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alex-kakukktojas.blog.hu/api/trackback/id/tr8012650401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.09. 12:45:38

Nekem is ez volt 2011-ben, de nekem szerencsém volt, gyorsabban felgyógyultam belőle, s alig 10 napot voltam kórházban.

aL..Ex 2017.07.09. 13:03:59

@MaxVal BircaMan HJCD:
Szia Max! A sztrók az eljövendő kor tipikus betegsége lesz. Az orvostudomány ugyanis képes mindenkit megmenteni, azaz a sztrókos betegek tovább élnek - FOGYATÉKKAL! Sőt. akár teljesen mozgásképtelen állapotban, élőhalottként! Látom ezt a környezetemben. Van olyan is, hogy a férj és feleség is itt van a Nursing Home-ban.

aL..Ex 2017.07.09. 13:08:31

@MaxVal BircaMan HJCD:

Max, nekem is szerencsém volt! 10 nappal a sztrók után már nem lehetett látni rajtam, hogy sztrókon mentem keresztül. De még két hónap múlva is észrevettem, hogy leblokkolt az agyam. Még két hónap múlva sem voltam benne biztos, hogy milyen évet írunk, s hogy milyen nap van stb.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.09. 13:19:15

@aL..Ex:

Nekem 1 dolgom maradt: alig tudok kézzel, tollal írni.

Számítógéppel tudok, de normál módon nem. Még aláírni is kínszenvedés.

aL..Ex 2017.07.09. 13:32:24

@MaxVal BircaMan HJCD:

Látod, ezt nem is tudtuk rólad. Akkor írj minél többet számítógéppel! Aláírni elég csak a kifizetési pénztárbizonylatot...

littke 2017.07.09. 20:39:03

Hello. Ha jól emlékszem van családod. Az nem tud ápolni?

aL..Ex 2017.07.10. 10:22:14

@littke:

Szia! Nem kell engem ápolni, nem szorulok rá. Semmi bajom nincs.

littke 2017.07.10. 16:32:52

@aL..Ex: Bocsi féreértettem: " már nem kórházban vagyok, hanem egy Nursing Home az otthonom, ...."

Xilit 2017.07.11. 18:12:27

Ez a kis udvar illene bármelyik üdülőhöz.

De nehéz kérdéseket érintesz, aLEx, újból az merült fel bennem, miért is kell neked ezekre a tapasztalatokra szert tenned, merre vezetnek téged.

Leugrottam vásárolni délután, egy kukázót kerültem ki jó nagy ívben, mégis, a szél utánam hozta a szagát, a jó isten tudja, mikor tisztálkodott utoljára. És eszembe jutott Joe, aki a szökés módozatain töri a fejét, hogy szabad lehessen, önfeledten guberálhasson cigarettacsikkek után , megkötések nélkül, kerítés nélkül, mindegy, milyen körülmények között tengetve az életét, csak ne zárják el előle az utat.
Én meg finnyáskodom, valósággal irtózom a kosztól, a magukat, ezzel másokat is lebecsülő tiszteletlenségtől, és nem érzem kötelességemnek elfogadni a magam számára mások kontrollnélküliségét.

Hogy hol a határ, mi fér bele a szabadságba és mi az, aminek már semmi köze hozzá....... Újból és újból vallatóra fogom magam: mi a szeretet, mi a felebarátság, hogy a jó vagy a rossz csak illúzió, amely eltakarja előlünk a valóságot?
Te élsz zárt kapuk mögött, mégis a legtöbbet adod: gondolkodásra késztetsz.

aL..Ex 2017.07.12. 13:24:23

@Xilit:

"Ez a kis udvar illene bármelyik üdülőhöz. "
Szerintem is. Csak nem mindegy, hogy mi magunk üdülni megyünk oda, vagy a szabadságvesztésünket töltjük ott. Mert ha üdülni megyünk oda, és mi magunk is beleillünk a képbe, akkor rendben van. De ha azt látjuk, hogy más "vendégek" a kaput lesik (hogy nem maradt-e nyitva), ez már el is veszi az örömünket. (Ez körülbelül olyan, mintha egy koldussal találkoznál a Riviérán.)

"... miért is kell neked ezekre a tapasztalatokra szert tenned, merre vezetnek téged."
Ezeket a tapasztalatokat nem lehet "elkerülni", mert az élet részét képezik. Hogy merre vezetnek engem ezek a tapasztalatok? Remélem, hogy jó irányba! Idővel a válaszokat is meg kell tudnunk fogalmazni, hogyan lehet Joe (és a hozzá hasonlók) számára is élhetővé és élvezhetővé tenni az életet! Mert ez kell, hogy legyen a cél! Mert ha a Te igényed és az én igényem találkoznak ebben, akkor már KETTEN vagyunk. Illetve ketten leszünk...

"... a szél utánam hozta a szagát, a jó isten tudja, mikor tisztálkodott utoljára."
A rezidenseket itt megfürdetik (ha akar fürödni, ha nem). Ezzel tehát nincs probléma. A ruháikat is kimossák. Ha nincs elég ruhájuk, akkor a "charity" ellátja őket. Ez idáig tiszta sor... De a válaszaidban mégis igazad van! Én is ismerek olyanokat, akik inkább választják a "csöves" életmódot, mert az a szabadságot jelenti számukra. Amiről itt is szó esik, az a szabad választás lehetősége. Annak kéne lennie! De mint látod, NINCSEN! Joe-t nem hagyják megszökni, hanem riasztják a rendőrséget. Orvosi indok is van rá: szellemi fogyatékos, aki veszélyes lehet a környezetére. Azt mondják, Joe veszélyes lehet önmagára is. De veszélyes lehet azzal is, ha rágyújt egy csikkre. Így aztán Joe-tól (és az összes megbízhatatlan személytől) elszedik az öngyújtót is.

Azzal érdekes módon nem foglalkozik a Nursing Home, hogy Joe a szemétben guberál, és fertőzéseket terjeszthet. Ez csak akkor lesz érdekes, ha már megtörtént a dolog.

"... nem érzem kötelességemnek elfogadni a magam számára mások kontrollnélküliségét."
Ezt nagyon jól megfogalmaztad. Én sem érzem kötelességemnek. De hiszem, hogy Joe-t is meg lehet tanítani arra, hogy élni tudjon a szabad választás nyújtotta lehetőségekkel. És nem úgy, hogy egy cigivel lekenyerezzük (s egyben megalázzuk). Ehhez azonban venni kell a bátorságot - és persze a felelősséget is!

Ezen a téren nagyon sokat tanultam - másoktól. Ápolóktól, de ápoltaktól is. Nagyon fontos tudni, hogy maguk az ápoltak mit fogadnak el segítségként, és mit értelmeznek erőszakos beavatkozásként. Nagyon tanulságos tud lenni, amikor egy-egy esetet kielemezünk, mi volt a helyes, és mi volt a helytelen. Sajnos azt kell mondanom, hogy itt a "rendszer" elárulja magát, mert az igazán kényes kérdéseket ezen a területen is az alá- és fölérendeltségi viszonyok döntik el.

Nagyon jók a kérdéseid! Hiszem, hogy elvi alapon igenis meg lehet közelíteni a helyes válaszokat. Amit teszek, hogy magamat is megpróbálom gondolkodásra késztetni.

Xilit 2017.07.13. 09:46:28

@aL..Ex:

Írod, vannak tapasztalatok, amelyeket nem kerülhetünk el. Talán így van. Az én életemben történtek olyan megtapasztalások, amelyek elkerülhetőek lettek volna, ha merek hallgatni az intuícióimra. De, mert ezt csak részben engedtem meg magamnak, beszereztem néhány nehezen gyógyuló érzelmi sebet. Hallgatnunk kell magunkra, elsősorban magunkra, mi az, ami valódi örömet okoz. Te is érezted már biztosan, hogy az öröm mennyire magával ragadja a környezetedet , milyen inspiráló hatású. A rosszkedvükhöz ragaszkodók, persze, "halálos" ellenségünkké is válhatnak, de ez az ő , nem megváltoztathatatlan problémájuk - csak az ő döntésüktől függ, meddig akarják még masszívan utálni magukat, amelyet a körülöttük élőkre is megpróbálnak kiterjeszteni, ne szenvedjenek egyedül.

Olyan okos vagy, aLEx, bízom benne, hogy kikeveredsz innen, ahogy megtalálod a szinkronitást azzal az önmagaddal, amely felől érkeznek a magasztos gondolataid.

aL..Ex 2017.07.13. 15:02:56

@Xilit:

Persze, hogy ki fogok keveredni innen! Meg fogom találni önmagamat! El fogok jutni a magasztos gondolatokig, meglátod!

Xilit 2017.07.13. 15:35:49

@aL..Ex:

Annyit már ismerek belőled, hogy állhatatos vagy, kitartó, hogy vág az eszed, azt a Nolblogon is elismerte mindenki. Az a plusz teszi mindezt nagy erővé, hogy él benned a társadalomátalakító igazságérzet. Azonban , ami az ire felteszi a pontot, az a javaslattevő képességed.
Tényleg nem érzem, hogy ennyi mindent veszni hagynál.
Ki tudja, talán a jelenlegi tartózkodási helyeden, általad indulnak el azok a változások, amelyektől emberibbé válnak a körülmények.
Nem tudom, ki fogalmazta meg először, de minden benne van: ments meg egy embert, s megmented vele a világot.

aL..Ex 2017.07.13. 19:03:57

@Xilit:

Abban igazad van, hogy él bennem valami társadalomalakító igazságérzet. Az is igaz, hogy keresem a lehetőségét annak, hol tudok valamit hozzátenni - a képességeim szerint. Talán erre lehet azt mondani, hogy ez valamiféle javaslattevő képesség. Mindez abból fakad, hogy igyekszem átlátni az egésznek, mint rendszernek a működését.

Az is igaz, hogy ahol jelenleg vagyok, a Nursing Home társadalmi szerepét is ilyen szemmel nézem. De egyenlőre fel kellett ismernem a jelen helyzetben fennálló legnagyobb fogyatékosságomat: meg kell ismernem azt a jogszabályi környezetet, amely Írországban jelenleg érvényben van. Mert teljesen konkrét javaslatokat csak a jogszabályok tételes ismerete alapján lehet megfogalmazni. Ennek a feladatnak nem tudok másképp eleget tenni, csak akkor, ha a vonatkozó jogszabályokat részleteiben is megismertem.

Amíg ez hiányzik, csak tapogatózni tudok... Hogy értsd, úgy érzem, semmiről nem maradok le. Ellenkezőleg! Minél jobban felkészülök rá, annál értelmesebb javaslatokat fogok tudni megfogalmazni. A jelenlegi helyzetben ezt tekintem a közvetlen feladatomnak.

Örülök, hogy téged ennyire érdekel a dolog! A segítséged is hasznos lehet, mert több szem többet lát. Elképzelhető, hogy különböző szempontok alapján mérlegelve, különböző országokra vonatkoztatva általánosítani is jobban lehet. Azaz én nézhetem ugyanazt ír szemszögből, amit te magyar vonatkozásában fogsz szemlélni. Nem árt, ha látjuk a különbségeket is! Egy ilyen együttgondolkodás igenis lehet eredményes!

Xilit 2017.07.13. 20:01:27

@aL..Ex:

" Minél jobban felkészülök rá, annál értelmesebb javaslatokat fogok tudni megfogalmazni. A jelenlegi helyzetben ezt tekintem a közvetlen feladatomnak. "

Bár itthon gondolkodnának így felelősségteljes pozíciókban. Együtt gondolkodni jó, aLEx, közösségi élményt is ad, és információt, amit, ha a helyén használunk, egy kis mozaikdarab lehet a nagy egészben. A nagyfiamnak volt egy korszaka, amikor mozaikképeket rakott össze. Azt hiszem, a saját életünk is valami ilyesmi: adott egy eredendő rajz, amelynek a darabjait apránként ismerjük, fedjük fel.

A gyerekekről vannak híreid? Látogat , érdeklődik felőled valaki?

aL..Ex 2017.07.14. 12:45:37

@Xilit:

Annától, a lányomtól rendszeresen kapom a híreket róla és Sáriról (az unokámról), meg persze Ildikóról (az édesanyjáról), de egyáltalán semmit nem tudok a második házasságomból származó gyerekeimről, Aisáról és Grétáról. Őket az édesanyjuk ellenem neveli. Sajnos ez ellen nem tudok tenni semmit... Gréta időközben felnőtt nő lett, Aisa pedig 13 éves. azaz kritikus korban van. Őt van miért féltenem.

Nem látogat senki, ki is látogatna? Azt sem gondolom, hogy érdeklődne utánam valaki. Kitől érdeklődne? Csak azt tudom, hogy tőlem nem érdeklődött senki. A családomtól se...

Xilit 2017.07.14. 16:29:48

@aL..Ex:

Abszurd gondolat lenne hazajönni?

aL..Ex 2017.07.14. 17:43:43

@Xilit:

Valóban abszurd gondolat lenne. Nincs egy kanyi vasam se, miből utaznék haza? Talán kérhetném a magyar államtól, hogy vigyenek haza... De minek is? Elfeledkezel arról, hogy Írország gondoskodik a megélhetésemről, Magyarországon azonban hajléktalan lennék. Azaz többet érek írként, mint magyarként!

Nincs olyan érv, ami Magyarország mellett szólna... Nagyon őszinte voltam!

Igen, akkor hazamennék, ha egy jó állásajánlatot is kapnék a meghívó mellé. De még akkor is alapos megfontolás tárgyát képezné a dolog, hogy mennyire kamu az állásajánlat.

Vagy hazamennék (meghalni), ha érezném, itt a vég.

Xilit 2017.07.14. 18:06:51

@aL..Ex:

Valójában az a nonszensz, hogy egy távoli országban nagyobb biztonságban vagy, mint a szülőhazádban.
Arra gondoltam, ha ilyen korrekt viszonyban vagy az első feleségeddel és a lányoddal, akkor ők talán tudnának segíteni neked az elindulásban.
Meg, hogy lennének - akár közülünk is - kapcsolataid.

Még az itthoni éveid alatt biztosan hallottál Iványi Gáborról, ő az Oltalom Karitatív Egyesület elnöke. El tudnálak képzelni a munkatársaként.

Ilyenek jutottak az eszembe. Persze, nagyon alapos szervezést, utánajárást igényelne.

Írsz majd róla, mivel töltöd a napjaidat?

aL..Ex 2017.07.14. 19:25:28

@Xilit:

"Valójában az a nonszensz, hogy egy távoli országban nagyobb biztonságban vagy, mint a szülőhazádban."
Pontosan.

"... ők talán tudnának segíteni neked az elindulásban."
Egészen biztosan segítenének is. De nem akarok a terhükre lenni!

"Meg, hogy lennének - akár közülünk is - kapcsolataid."
Ebben is egyetértek Veled, ez is nagy segítség volna!

"... biztosan hallottál Iványi Gáborról, ő az Oltalom Karitatív Egyesület elnöke. El tudnálak képzelni a munkatársaként."
Ez nagyon szép gondolat. Bár én nem vagyok vallásos, de nagyon tisztelem Iványi Gábort a tevékenységéért. Én is el tudnék képzelni egy ilyen együttműködést.

.........................

Hogy mivel töltöm a napjaimat? Egyenlőre mindennel, illetve bármivel, csak lefoglaljam magam. A kezdeti időben olyan gondjaim voltak, hogy nem tudtam lekötni magam. Nem volt mit csinálni, megevett az unalom. Ezért is próbáltam újra az írásba (és mások írásainak olvasásába) menekülni. Ahogy belekezdtem, nyakig elmerültem benne. Pillanatok alatt kevés lett az időm.

Aztán jöttek olyan nehézségek is, hogy a Nursing Home is elkezdett bennünket, rezidenseket jobban "hasznosítani". Ez azt jelenti, hogy személy szerint is feladatokat terhelnek ránk. Részt kell vállalnunk pl. a szoba takarításában, és az önállóságot nélkülöző lakótársak ellátásában. Ez nem mennyiségében sok, vagy nehéz munka, hanem inkább csak időráfordításban kell számolni vele. Az ember felelősnek érzi magát azokért, akik valamilyen módon függenek tőle.

Olyasmiről van szó, hogy mondjuk a szobatársam után rendet kell tennem a fürdőszobában, lemosni a WC-t (amit a szobatársam lepisilt, vagy összekente bélsárral). Össze kell szednem utána a "szaros" pelenkát stb. Figyelnem kell, hogy mindig legyen tiszta törülközője! John újabban már azt is szeretné, ha naponta én borotválnám. Egy nagyon aranyos idős bácsiról van szó, aki roppant hálás tud lenni minden segítségért. Nagyon megható dolog, ha erre gondolok.

Nem igazán így képzeltem el az életemet, de ha ezt kell csinálnom, ezt is elvégzem. Hasznosabb dolgot is tudnék csinálni, de ha erre kérnek, akkor nincs kifogásom ellene.

Négy hónapja vagyok itt. Odáig már sikerült eljutnom, hogy nem unatkozom. Imitt-amott már sikerült belekotyognom olyasmibe is, amibe nem nagyon akarták, hogy beleszóljak, de én csak azért sem állom meg, hogy ne szóljak bele. Nem véletlen a sok szóismétlés! Nem bírom elviselni, ha tehetségtelen emberek szervezik és irányítják (például) a Nursing Home (karitatív) munkáját. Hát ezen a téren nagyon sokat lehet fejlődni. (Erről biztosan írok még sokat...)

Xilit 2017.07.14. 19:33:36

@aL..Ex:

Mielőtt nekiállok vasalni, még elolvastam a válaszod. Ha ma már nem találkoznánk, aludj jól, de én még biztosan feljövök.

aL..Ex 2017.07.14. 19:59:46

@Xilit:

A vasalás gondját hála istennek rólunk levették. A szennyesünket mi kimosva, kivasalva kapjuk vissza! Ennek borzasztóan tudok örülni. Még a limericki kórházban (sem mindenütt) mostak ránk...

Xilit 2017.07.14. 22:05:49

@aL..Ex:

Ha kaptok érte megbecsülést, és partnerként tekintenek rátok, mint segítőkre, akkor még terápiaként is működhet a karitatív munkátok. Azonban, ha ukázokkal és elvárásokkal teli, akkor csak növeli a kiszolgáltatottság érzetét, ami nagyon nem használ az önbecsülésnek, így a felépülésnek sem. Tulajdonképpen ezért is hagytam ott az OPNI-t, nekem fájt, hogy mit meg nem engedtek maguknak egyes orvosok, a főnővérről nem is beszélve. Maguk a páciensek jelentették ki nemegyszer, igen csak megütközve a viselkedésén, hogy ez a nő betegebb, mint itt bárki. Ezt én is így gondoltam, úgyhogy elhúztam a csíkot. Aztán hasonlóakat tapasztaltam a Családsegítőben is, de onnan nem én jöttem el, hanem kirúgtak. Azt olyan nehezen dolgoztam fel, hogy fél évig még munkát sem voltam hajlandó keresni - gyászoltam.
Az a baj, hogy a szociális szférában sok sérült ember vállal munkát, éppen abból a megfontolásból, hogy inkább irányítók legyenek, mint irányítottak.

De nem bántam meg sem az OPNI-t, sem a Családsegítőt, jó lecke volt mindkettő.

Xilit 2017.07.14. 22:17:12

El ne felejtsem: ebben az otthonban dolgoznak szociális munkások? Ugyanis az ő dolguk lenne a társadalomba való aktív visszatérés előkészítése: munkavállalás, lakhatás, támogatások felhajtása az első jövedelemig, klubok, társaságok, szervezetek ajánlása.

aL..Ex 2017.07.15. 11:07:14

@Xilit:

A megbecsülés relatív dolog. Az is, hogy ki kit tekint partnernek. Személy szerint én érzem azok megbecsülését és szeretetét, akiken segíteni próbálok, ennyi nekem elég is. De az felháborít, hogy az egész rendszer az ápoltak kihasználására épül. Hiszen én ingyen végzem el azt a munkát, ami a Nursing Home dolgozóinak volna a feladata. A jómúltkoriban például összevitatkoztunk egy indiai ápolóval. Leginkább velük van problémám, mert egészen feudális szemléletű férfiakról van szó, akik az ápoltakon fogják kiélni az uralkodási vágyaikat. És az a baj, hogy a rendszer ezt megtűri!

Szemére vetettem az indiai alkalmazottnak, hogy elnézést, de én helyette dolgozom. Elvégzem azt a munkát, amiért ő kap fizetést! És megkérdeztem tőle, mit szólna ahhoz, ha nem takarítanám fel, amikor a szobatársam a padlóra vizel. Mert szerintem az ő kötelessége volna ezt a munkát elvégezni. Erre ő azt mondta, sehol nincs az leírva, hogy a vizeletet még abban a műszakban fel kell takarítani. Majd jön a nappalos műszak, ott van külön takarító személyzet, akinek ez a feladata. Aha! Szóval este 8-tól reggel 8-ig kerülgetni kell a pocsolyát, vagy az ürüléket, attól függően, hogy miről van szó!

Látod - mondtam -, ez a különbség kettőnk között, hogy te mellé nézel a dolognak, és nem zavar még a fertőzésveszély sem. Én viszont benne élek, és magam is ugyanazt a fürdőszobát és WC-t használom. Nem tehetem meg, hogy kikerülöm. Erre épül a rendszer, te pedig rajtam élősködsz! Ezt így a szemébe mondtam... Megoldás azóta sincs a dologra, és persze változás sincs. Nyugodtan maradhatunk abban, hogy ez a rendszer "ukázokkal és elvárásokkal teli".

"... nekem fájt, hogy mit meg nem engedtek maguknak egyes orvosok, a főnővérről nem is beszélve."
Azt hiszem, ez a helyzet nekem is ismerős.

"... ez a nő betegebb, mint itt bárki."
Erre céloztam én is, amikor "szakmai ártalomnak" tituláltam a pszichiáterek mentalitását.

...................................

Azt hiszem igenis volna min elgondolkodni, hogyan lehetne emberségesebbé tenni az ápoltak helyzetét. És ez nem az ápoltak feladata, bár a civil kontroll lehetőségét igenis meg kell adni nekik!

Nálunk például "működik" olyan, hogy "residents council" - a rezidensek (ápoltak) tanácsa. Mintha volna bármi jogunk érdemben véleményezni dolgokat, vagy netán "szavazni" róluk. Most lesz 18-án a következő "ülésük". Tervezem is, hogy elmegyek rá, és megnézem, hogy mi folyik ott. Lehet-e kihozni belőle valami értelmes dolgot, vagy csak formalitásról van szó, és nem több az egész a látszatdemokráciánál. Majd meglátjuk!

aL..Ex 2017.07.15. 11:17:43

@Xilit:

Nem, az otthonban nem dolgoznak szociális munkások. Tudom, hogy az ő dolguk volna a társadalomba való aktív visszatérés előkészítése. Ez Írországban a Social Welfare, mint hatóság feladata, amelynek az nagyon komolyan eleget is tesz. Keményen számon kérik rajta, ha valamit elmulaszt, vagy nem jól csinál.

A Social Welfare szemére leginkább azt lehet vetni, hogy nehézkes és bürokratikus a működése, de azt nem, hogy nem látja el a feladatát. Írországban ez nagyon komolyan szabályozott terület.

Xilit 2017.07.15. 16:55:38

@aL..Ex:

Kik, miként léphetnek kapcsolatba a Social Welfare-vel?

aL..Ex 2017.07.15. 18:42:03

@Xilit:

A Social Welfare a jóléti hatóság, Írországban minden állampolgár kapcsolatban áll vele (tulajdonképpen még az is, aki nem). Bizonyos jóléti juttatásokat ugyanis minden állampolgár ettől a hatóságtól kap, illetve ez a hatóság tartja nyilván a jogosultakat. Elég, ha csak a munkanélküli segélyt említem...

Xilit 2017.07.15. 19:28:48

@aL..Ex:

Arra akartam kilukadni, hogy miképpen lehetnek ők a segítségedre abban, hogy kapun kívül kerüljél.

aL..Ex 2017.07.16. 10:59:41

@Xilit:

"... miképpen lehetnek ők a segítségedre abban, hogy kapun kívül kerüljél."
Talán a legjobb kérdés, amit ebben a helyzetben képesnek kell lennem megválaszolni saját magamnak. A válasz legelső sorban attól függ, hogy mit értünk a "kapun kívül" alatt.

Ha azt nézem, ma is szabad kijárásom van. Akkor megyek ki a kapun, amikor akarok. Formálisan ugyan be kellene jelentenem, hogy eltávozásra szeretnék menni, de valójában senki nem törődik azzal, hogy a Nursing Home területén belül vagyok, vagy kívül.

Másrészről a Nursing Home a számomra védelmet jelent. Innen még "kirakni" sem lehet engem. Vagy mondjuk inkább úgy, hogy "kirúgni"! Ha valaki a szolgáltató részéről nagyon utálná a pofámat, úgy tudna kitenni, hogy másik szolgáltatót kellene számomra kerítenie. Nincs "felmondás", mint egy munkaviszonyban, vagy albérleti jogviszonyban. Ráadásul hatóságilag ellenőrzött és szabályozott árak vannak, és nem nekem kell védenem a saját érdekeimet, mert az ír állam ezt megteszi helyettem. Persze óvatosan kell bánni ezzel is, mert a közelmúltban jelent meg egy újságcikk, amely arról szólt, hogy mindenféle rafinált módon túlszámlázások fordulnak elő éppen a Nursing Home-oknál.

Anyagilag valószínűnek tartom, hogy a Nursing Home számomra a legolcsóbb megoldás. De hogy ebben biztos legyek, alaposan körbe kellene járnom a kérdést! Ebben a válaszban benne van az is, hogy szabad akaratomból akár ma is mehetnék innen bárhová, ha volna hová.

Egyenlőre várakozásra kényszerülök. Nem tudok addig lépni, amíg a Social Welfare a hozzá benyújtott kérelmemet nem bírálta el. Mint külföldi állampolgár ugyanis én is megkaphatom ugyanazt a Social Welfare ellátást, ami az ír állampolgárokat megilleti. Ez majdnem heti 200 €. Ebből már tudnám fizetni akár az albérleti díjat is! De hogy pontosan mi a helyzet, azt akkor fogom megtudni, ha a kérelmemet hivatalosan elbírálták, és kézhez kapom a hatóságtól a választ.

Elvileg a hatóságnak 12 hét alatt kell a kérelmemet elbírálnia, de ez a 12 hét mindannyiszor újra kezdődik, amikor valamilyen oknál fogva visszadobták a kérelmemet. Egyszer már lejárt ez a 12 hét, akkor azzal dobták vissza, hogy nem a megnevezett jogcímen vagyok jogosult szociális juttatásra, hanem egy másik jogcímen. Azt a kérelmet pedig egy másik hatóság bírálja el.

Ezt úgy kell érteni, hogy Írországban a hivatalok decentralizálva vannak. Az elbírálási határidő azért indul újra, mert az aktáimat az egyik hivatalból át kell küldeni a másikba. Bízom benne, hogy előbb-utóbb csak elfogynak a kormányhivatalok is! Remélhetőleg még az én életemben ez bekövetkezik. Bármilyen nehézkes is a dolog, de az ügymenetet be kell tartani!

aL..Ex 2017.07.16. 12:12:23

@Xilit:

Ehhez a kérdéshez egy kis kiegészítést kell tennem! Nekem már megvolt az a Social Welfare jogosultságom, amiért most újra pitiznem kell! Ez a történetem egyik legérdekesebb része... Tavaly októberben ugyanis heti 188 € betegségi ellátásban részesültem a szívbetegségem jogán. Ezt az ellátást azonban az illetékes Social Welfare Officer a 39. héten "megvonta" tőlem. Hogy miért, az is érdekes. Mert azt akarta, hogy új (fényképes) Social Welfare igazolványt csináltassak magamnak. Volt ugyan igazolványom, de abban nem volt fénykép. Oké, csináltassunk fényképes igazolványt! Ahhoz el kell menni a Social Welfare fényképészéhez! Ez volt hétfőn... Jöjjön vissza szerdán, a fényképész akkor lesz itt! Elnézést, nem tudok visszajönni szerdán, mert tömegközlekedés nincs, a kocsimnak meg lejártak a papírjai.

Ez a "pimasz" válasz fölbőszítette a Social Welfare Officert, és az egyszerűen "bevonta" (elvette) az igazolványomat. Igazolvány nélkül pedig nem tudom átvenni a postán a részemre kiutalt ellátást...

A mai napig töröm a fejemet, hogy mit kellett volna csinálnom ebben a helyzetben. Egyik napról a másikra megszűnt a megélhetési forrásom! Nem tudtam kitalálni mást, mint azonnal munkába állni. Megkerestem a régi munkáltatómat, és megkérdeztem, tud-e munkát adni. Megjegyzem, senkit nem érdekelt a betegségem, engem sem. Nem kellett nehéz fizikai munkát végeznem, tudtam, hogy képes vagyok elvégezni. A munkáltatóm pedig nagyon jól ismerte a szaktudásomat, és azonnal alkalmazott. Haza sem engedett menni, még aznap reggel munkába állhattam.

Végig dolgoztam a hetet, de a fizetés csak a következő héten volt esedékes. Nem tesz semmit, egy hetet kibírok kaja nélkül! Nem volt pofám előleget kérni a munkáltatómtól. Ledolgoztam a hetet, nem is volt semmi baj, de a hétvégét már nem bírtam ki. Jött a sztrók...

Ugye, milyen érdekesek a dolgok? A Social Welfare Officert nem érdekli, hogy van-e mit ennem! Egyszerűen elveszi az igazolványomat! Az eredmény: egy hét éhezés után összeomlottam, jött a sztrók! Talán nem túlzás, ha azt mondom, hogy a Social Welfare Officer közvetlenül okolható a sztrókért! Akár a büntetőjogi felelőssége is felmerülhet!

Ezt a meccset én még nem tartom lefutottnak!

Xilit 2017.07.16. 14:08:41

@aL..Ex:

Csak kapkodom a fejem: egyrészt nagyon magas szintű szociális program, másrészt nehezíti, lehúzza az emberi pitiánerség, bizalmatlanság - bár elfogadom a körültekintés szükségességét, s hogy az óvatosság nem egy esetben indokolt lehet.
Azért az megkönnyebbülés, hogy mennyire észnél vagy, teszed, mit lehet, az, hogy a kérelmet már többször is beadtad, előrevetíti, hogy belátható időn belül el fogják bírálni, számodra kedvező módon. A kitartás meggyőző erejű, bárhol is legyen az ember. Az sem utolsó szempont az ő szemszögükből, hogy igényed van az öngondoskodásra, vagyis nem kívánsz visszaélni a rendszer által nyújtott lehetőségekkel.

Természetesen arra gondoltam a kapun kívülre kerüléssel, hogy saját - bérelt - kis fészked legyen, amelyben élheted a magad független, önellátó életét. Biztos vagyok benne, hogy nemsokára a saját "odúdból" fogsz jelentkezni.
Aztán az is eszembe jutott, akarnál-e ír állampolgárságot, és, azt mikor, milyen feltételekkel kaphatnád meg.
Tulajdonképpen egy kettős állampolgárság lenne a biztosítéka annak, hogy bármelyik országban élni tudj valamennyi lehetőséggel, s ha valamelyikben nem boldogulsz, még mindig visszatérhetsz a másikba.
Nem elhanyagolható alternatíva a nyugdíj sem, akár az öregségi, akár egy, egészségügyi problémák miatt igénybe vehető korengedményes. Direkt nem írok rokkantságit, mert semmilyen értelemben nem érzem helyénvalónak, bár itthon fut ezzel a megnevezéssel is egy formátum.

Xilit 2017.07.16. 14:17:02

Még annyit: az a rosszullét érett már, de kétségtelen, hogy a közvetlen kiváltó oka a méltánytalan - talán törvénytelen is - eljárás volt, annak minden következményével. De elkerülhető lett volna. Viszont van egy jó meglátásod: nem biztos, hogy a megfelelő választ adtad a hivatalnoknak.
És, azt hiszem, nyugodtan kérhettél volna előleget - az ember kell, hogy törődjön magával, és ne provokálja a sorsot, mert könnyen húzhatja a rövidebbet.

aL..Ex 2017.07.16. 18:45:20

@Xilit:

"... nem biztos, hogy a megfelelő választ adtad a hivatalnoknak."
Erre céloztam én is, de nem akartam a "legdurvább" megoldáshoz nyúlni, hogy bíróság előtt megtámadom azt a határozatot, amellyel megfosztottak a Social Welfare jogosultságomtól. Ez ugyanis közvetlen életveszélyt eredményezett a számomra. Bármilyen "atyaúristen" legyen is egy Social Welfare Officer, egy ilyen döntést meghozni nincsen joga.

Ennek az embernek fogalma sincs arról, hogy mit csinált! Már csak azért is érdemes volna végigvinni ezt az ügyet, hogy szembesüljön a saját döntése következményeivel. Nagyon szeretném megtudni, hogy van-e lelkiismerete!

Ha annyiban hagyom az ügyet, soha nem tudja meg, hogy mi történt velem.
süti beállítások módosítása